بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
با رعایت 21 نکته ، طول عمر فرش رو 2 برابر کن
گرانی و تورم باعث شده است تا ارزش هر وسیله ای را بیشتر بدانیم.خصوصاً اگر آن وسیله ،کالایی گرانبها باشد، فرش هم یکی از کالاهای گرانبها و ارزشمند است که باید در نگهداری از آن کوشا باشیم.

با رعایت 21 نکته ، طول عمر فرش رو 2 برابر کن

گرانی و تورم باعث شده است تا ارزش هر وسیله ای را بیشتر بدانیم.خصوصاً اگر آن وسیله ،کالایی گرانبها باشد، فرش هم یکی از کالاهای گرانبها و ارزشمند است که باید در نگهداری از آن کوشا باشیم.

با رعایت بعضی نکات بسیار ساده و راحت می توانید طول عمر فرش ماشینی خود را چندین برابر کنید.

راهنمای نگهداری از فرش ماشینی

1. از ریشه های فرش مراقبت کنید.

ریشه ی فرش قلب پنهانی فرش است.نگهداری از ریشه فرش اهمیت زیادی دارد. ریشه ها بسیار آسیب پذیر هستند و هرگونه آسیب به ریشه منتهی به تار و پود فرش و در نهایت از بین رفتن ساختار فرش یا همان " باز شدن بافت فرش" می شود.

2. فرش را در کف گچی و آهکی پهن نکنید.

 گچ و آهک سبب پوسیدگی فرش شما می شوند، بنابراین قبل از پهن کردن فرش مطمئن شوید که سطح زمین عاری از گچ و آهک باشد.

3.فرش را در سطح صاف پهن کنید.
صاف و یکدست بودن سطح زمینی که فرش را روی آن پهن می کنید بسیار مهم است. یکدست نبودن سطح باعث دفرمه شدن فرش یا حتی پاره شدن فرش می شود.

4. فرش را روی موکت نندازید.

 انداختن فرش روی موکت چندان توصیه نمی شود.زیرا سبب سایش فرش به مرور زمان می شود.

5. فرش را تا نزنید!

موقع خرید، سایز فرش را طوری انتخاب کنید که نیازی به تا زدن فرش نباشد. زیرا تا شدن فرش، هم باعث سایش و فرسایش و هم محیط تاریک باعث رشد میکروب و باکتری می شود.


6. سالانه یک بار فرش خود را بشورید.

توصیه می شود که سالیانه یک بار فرش خود را بشورید تا هم فرش تمیز شود و هم نخ های خاب به حالت اولیه ی خود بازگردند.

7. اجسام سنگین روی فرش قرار ندهید.

قرار گرفتن طولانی مدت اجسام سنگین سبب له شدن و سفت شدن الیاف خاب فرش می شود و فرش به مرور زمان دچار افت ضخامت می شود. اگر پایه ی جسمی که روی مبل قرار می گیرد نوک تیز باشد حتی می تواند سبب پارگی فرش شود، پس تا حد امکان از قرار دادن اجسام سنگین روی فرش خودداری کنید. فراموش نکنید برای زیر پایه های مبل و میز از زیر پایه ای استفاده کنید تا فشار کمتری به فرش وارد شود.


8. فرش را طولانی مدت در معرض نور خورشید قرار ندهید.

قرار گرفتن طولانی مدت فرش در برابر نور خورشید باعث آسیب رسیدن به رنگ فرش ، پوسیدگی و بو گرفتن فرش می شود.

9. فرش را طولانی مدت آویز نکنید.

آویزان نگهداشتن فرش به ویژه فرش ابریشم اصلا توسط متخصصان و کارشناسان فرش اکباتان توصیه نمی شود. در خصوص فرش ماشینی توصیه می کنند که تابلو فرش ها حتما به صورت اصولی قاب شوند تا دچار کشیدگی و کیسی در اثر آویز ماندن نشوند. توصیه ی آخر استفاده از میخ یا آویز با سر غیر تیز برای نصب فرش یا تابلو فرش روی دیوار است. اینگونه خیالتان راحت است که در صورت بروز هر گونه حادثه ای میخ سبب پاره شدن فرش شما نمی شود.

10. نظافت هفتگی را فراموش نکنید.

هفته ای حداقل یکبار فرش را جاروبرقی بکشید تا گرد و خاک نشسته روی الیاف تمیز شوند. جاروبرقی کشیدن موجب مرتب شدن نخ های خاب فرش نیز می شود.

11.    نظافت ماهیانه ی فرش ماشینی را فراموش نکنید.

     نظافت ماهیانه عبارت است از :

نظافت ماهانه با جاروبرقی : یک بار در ماه حتما با درجه ی بالای جاروبرقی و با فرچه فرش های خود را تمیز کنید. هنگام استفاده از فرچه ی جاروبرقی مراقب ریشه های فرش باشید.

یک بار در ماه مبلمان را جا به جا کنید:
یک بار در ماه وسایل سنگین و مبلمان را از روی فرش جا به جا کنید تا الیاف فرصت بازگشت به حالت اولیه را داشته باشند و فرش شما به مرور بر اثر سنگینی پایه ها دچار پارگی نشود.

یک بار در ماه فرش را بچرخانید :یک بار در ماه فرش را خلاف جهت پاخوردگی بچرخانید تا هر دو سمت فرش به یک اندازه پا خورده شود.

12. فرش ماشینی را مرتب لکه گیری کنید.

اجازه ندهید هیچ لکه ای روی فرش شما خشک شود یا طولانی مدت بماند. لطفا بلافاصله قبل از خشک شدن لکه، اقدام به لکه گیری کنید. لکه گیری به موقع فرش از رنگ گرفتن و پوسیده شدن الیاف فرش ماشینی جلوگیری می کند.

13. از مواد شوینده ی استاندارد استفاده کنید.

برای شست و شو و یا لکه گیری فرش ماشینی از مواد شوینده ی استاندارد استفاده کنید. مواد شوینده با آنزیم بالا ، رنگ برها و … نه تنها باعث پاکیزگی فرش شما نمی شوند بلکه سبب پوسیدگی و رنگ پریدگی الیاف فرش می شوند.


14. از فرش های ابریشم ماشینی اصولی نگه داری کنید.

اگر فرش شما ابریشمی است حتماً باید برای شست و شو و لکه گیری از خدمات اعلاشویی و یا قالی شویی های معتبر استفاده کنید و به هیچ عنوان اقدام به شست و شو یا لکه گیری در منزل نکنید. فرش های ابریشم ماشینی بسیار ظریف هستند و قرار دادن هر وسیله ی سنگینی میتواند باعث آسیب به فرش شود. فرش های ابریشمی چندین برابر از فرش های ماشینی حساس هستند و به طور کلی باید خیلی با احتیاط با آن ها برخورد کنید.

15. رطوبت قاتل فرش شماست،مراقب رطوبت باشید.

مرطوب بودن کف محیط باعث پوسیدگی،کپک زدن ،قارچ زدن می شود.حتما قبل از پهن کردن فرش مطمئن شوید که کف خانه مرطوب نباشد و تمام تاسیسات لوله کشی سالم باشند.

(رطوبت و خیس شدن فرش باعث به انواع فرش ماشینی و دستباف می شود.)

16. مراقب باشید فرش نسوزد.

سوختن فرش یک آسیب جبران ناپذیر است،پس تا حد امکان هر عملی را که باعث سوختن فرش می شود را روی فرش انجام ندهید و یا جوانب احتیاط را کاملا رعایت کنید.اگر فرش شما دچار سوختگی شد سریعا اقدام به رفو آن کنید.

17. فرش را برای ترمیم به رفوگر بسپارید.

اگر فرش شما در اثر اتفاقی دچار آسیب شد ضروری است که پس از رفع آسیب، سریعا فرش خود را نزد یک رفوگر حرفه ای ببرید.

18. فرش ماشینی را اصولی انبار کنید.

 - فرش را فقط به صورت لول شده، طولانی مدت می توانید انبار کنید.
 - توجه کنید که فرش را به صورت یکدست رول کنید.
 - فرش لول شده را با یک پارچه کاور کنید تا از ورود گرد و خاک و حشرات به آن جلوگیری کنید.
 - برای کاور کردن فرش از کاورهای پلاستیکی که جلوی گردش هوا را می گیرند استفاده نکنید.
 - قرار دادن قرص نفتالین یا تنباکوی خشک شده بین فرش ها موجب دوری حشرات موذی از فرش می شود.

19. فرش ها را طوی پهن کنید که روی هم قرار نگیرند.

اگر در یک محیط بیش از یک فرش پهن می کنید،طوری این کار را انجام دهید که فرش ها روی هم قرار نگیرند. زیرا روی هم افتادن فرش ها سبب ساییدگی فرش و از بین رفتن آن می شود.

20. مراقب باشید تا فرش ماشینی چروک یا شکسته نشود.

فرش ها با وجود وزن سنگینی که دارند ممکن است در اثر شست و شو ،تا خوردن ،خشک شدن در محیطی نامناسب و ... چروک یا دچار شکستگی شوند. برای جلوگیری از چروک یا پارگی فرش توصیه می شود فرش را در محیطی هموار خشک کنید و برای مدت طولانی تا نکنید. 

21. از قرار دادن گلدان روی فرش ماشینی خودداری کنید.

زیر گلدان ها چند سوراخ برای خارج شدن آب اضافی تعبیه می شود، حتی اگر از زیر گلدانی هم استفاده کنید بازهم ممکن است رطوبت به فرش شما نفوذ کند. تا حدامکان از قرار دادن گلدان روی فرش خودداری کنید. در صورت قرار دادن گلدان روی فرش حتما از یک زیر گلدانی بزرگ استفاده کنید.

تاریخ ثبت : 1401/12/10
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *