بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
با انواع فرش های آشپزخانه آشنا شوید!
یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیز ترین بخش خانه‌های ایرانی آشپزخانه آن است. طراحان دکوراسیون داخلی زمان زیادی را صرف انتخاب بین طرح‌های سنتی، مدرن و یا صنعتی برای آشپزخانه می‌کنند.

با انواع فرش های آشپزخانه آشنا شوید!

یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیز ترین بخش خانه‌های ایرانی آشپزخانه آن است. طراحان دکوراسیون داخلی زمان زیادی را صرف انتخاب بین طرح‌های سنتی، مدرن و یا صنعتی برای آشپزخانه می‌کنند. المان‌های زیادی در طراحی داخلی آشپزخانه موثر دخیل است اما چیزی که بیش از همه در مورد یک آشپزخانه‌ در نگاه اول به چشم می‌آید شکل و نوع ساخت آن است. در ادامه از این مقاله از فرش اکباتان قرار است با انواع فرش برای آشپزخانه آشنا شویم تا بهتر بتوانیم انتخاب درست و زیباتری داشته باشیم.

طراحی داخلی آشپزخانه

طراحی آشپزخانه در خانه‌ها به این صورت است که اول نگاهی به اندازه‌ی فضایی که در اختیار دارند می‌اندازند و بعد با توجه به بزرگی و کوچکی فضا آشپزخانه را به سبک‌هایی مانند کافه‌ای که در آن یک دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد، جزیره با کانترهای زیاد و انواع دیگر می‌سازند.

۱- آشپزخانه‌های تک دیواره

معماری داخلی خانه‌ها تعیین می‌کند که کدام نوع آشپزخانه مناسب ترین شکل و طراحی را دارد، برای مثال در خانه‌هایی با معماری پلان باز آشپزخانه‌ای تک دیواره در نظر گرفته می‌شود اما این طرح خارج از این که ظاهری زیبا و مدرن دارد، می‌تواند برای فردی که در آن محل آشپزی می‌کند (به خصوص اگر ایرانی باشد) سخت و پردردسر باشد چرا که بودن کابینت‌های زیاد یک لطف محسوب می‌شود که در این نوع از طراحی دریغ می‌شود.

تعداد کم کابینت‌ها شاید فضای بیشتری را ذخیره کند اما به طور قطع فضای کمتری برای وسایل آشپزخانه باقی می‌گذارد، مگر اینکه افراد تصمیم بگیرند همه چیز را روی همان دیوارها قرار دهند و یا به سقف مانند چراغ‌های تزئینی آویزان کنند که در این صورت باز هم ظاهر مدرنی دارد اما استفاده و برداشتن آن‌ها در طول زمان می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد.

۲- آشپزخانه‌های کافه رستورانی

حالا نوع دیگری از طراحی داخلی آشپزخانه وجود دارد که به طرح کافه‌ رستورانی معروف است. در این طرح به جای اینکه تنها به همان دیوار بسنده کنند، تعداد کانترها را تقریباً دو برابر می‌کنند تا علاوه بر برخورداری از سبک مدرن، راحتی و فضای کافی نیز فراهم شود.

اگر از دسته افرادی هستید که وقتی در خانه هستید زمان زیادی را در آشپزخانه سپری می‌کنید، این نوع از آشپزخانه می‌تواند برای شما مفید باشد چرا که رفت و آمد و کار کردن در آن لذتبخش است. در این نوع طراحی شما کانترهایی را مشاهده می‌کنید که در دو طرف آشپزخانه‌ی باریک و بلند شما هستند که دقیقاً حس کافه‌های دنج را به شما منتقل می‌کند. اما نکته‌ای وجود دارد که شاید برای همه‌ی افراد خوشایند نباشد و آن هم این است که در این نوع آشپزخانه‌ها امکان استفاده از میز ناهاخوری و یا جزیره وجود ندارد، اگر طرفدار غذا خوردن در آشپزخانه هستید می‌توانید چند صندلی پایه بلند به کناره‌های کانترها اضافه کنید تا با خیال راحت از آن‌ها به عنوان میز هم استفاده کنید.

3- آشپزخانه‌های L شکل

در خانه‌هایی با متراژ پایین‌تر و یا خانه‌هایی که طراحان داخلی آن پلان ساخت را به نحوی تهیه می‌کنند که از فضای موجود استفاده‌ی بهینه شود، آشپزخانه را ال مانند می‌سازند. این نوع از طراحی تصویری مثلثی شکل ایجاد می‌کند که اضلاع آن اجاق گاز، سینگ و یخچال است، البته نوع چیدمان اجزای آشپزخانه و کابینت‌ها کاملاً به سلیقه و هنر طراح و سازنده‌ی خانه بستگی دارد.

برای بسیاری از افراد واقعاً فرقی نمی‌کند که مرز مشخصی بین آشپزخانه و سالن پذیرایی وجود نداشته باشد، بلکه آن را دل‌باز و روشن نیز می‌دانند اما برای برخی داشتن مرز مشخص نشانه‌ی نظم و حریم فضاهای مختلف در خانه است.

یکی از نکات مثبت آشپزخانه‌های ال مانند این است که اگر مهمانان شما به فضای آشپزخانه وارد شدند، دیگر نگران کمبود جا نیستید. برخی از افراد در وسط این سبک از آشپزخانه از جزیره استفاده می‌کنند تا فضایی برای راحت‌تر انجام دادن کارها داشته باشند و همینطور دیگر نیازی به استفاده از میز ناهارخوری نداشته باشد.

4- آشپزخانه‌های U شکل

این نوع آشپزخانه‌ها به گونه‌ای که هستند که در سه طرف کابینت‌ قرار دارد و اگر آن را مربعی در نظر بگیرید، تنها یکی از اضلاع آن خالی از کابینت است که همان ورودی آشپزخانه به حساب می‌آید، در واقع همان طراحی ال مانند را دارند با این تفاوت که اگر از بالا به طرح کلی آشپزخانه نگاه کنید، شکل آن را شبیه به U می‌بینید.

کابینت‌ها و لوازم آشپزخانه در این طرح بر روی دو دیوار روبروی هم و یک دیوار وسط قرار می‌گیرند و استفاده از میز ناهارخوری در آشپزخانه‌های U شکل مشکل و تقریباً غیرعادی است، بنابراین احتمال این که افراد برای صرف غذا در آشپزخانه بر روی زمین سفره پهن کنند وجود دارد.

اگر برایتان داشتن کابینت‌های زیاد، سهولت در رفت و آمد و استفاده‌ی بهینه از فضا اهمیت دارد، آشپزخانه‌ی U شکل کاملاً مناسب با سلیقه شماست، البته اگر رنگ و چیدمان کابینت‌ها را دوست داشته باشید.

طراحی‌های دیگری نیز برای آشپزخانه‌های ایرانی وجود دارد که بسته به سلیقه سازندگان و خریداران ساخته می‌شود.

انتخاب فرش برای آشپزخانه

پس از بررسی شکل و سبک آشپزخانه نوبت به چیدمان لوازم و اضافه کردن مواردی دیگر برای زیبایی بیشتر می‌‌رسد. اگر از افراد مختلف بپرسید که وجود چه چیزی در خانه زیبایی را دوچندان می‌کند به احتمال زیاد فرش هم یکی از مواردی است که نام می‌برند. حالا اگر بخواهید که آشپزخانه منظم، زیبا، گرم و دلچسب و نیز خاص به نظر برسد به طور قطع پهن کردن یک فرش را فارغ از اینکه چه کفپوشی وجود دارد، در اولویت قرار می‌دهید.

اما انتخاب فرش برای آشپزخانه کار چندان آسانی نیست؛ چرا که قرار است برای محیطی تصمیم‌گیری کنیم که رفت و آمد زیادی در آن صورت می‌گیرد، در معرض آلودگی‌های اجتناب ناپذیر و همین طور فرسودگی در کوتاه مدت است. همه‌ی این مسائل ما را در تصمیم گیری درست دچار تردید می‌کند که چطور در نهایت بین زیبایی و دوام تعادل را پیدا کنیم و انتخابی عاقلانه داشته باشیم.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر خریدی که برای آشپزخانه انجام می‌دهید، به خوبی آن را بررسی کنید تا در ازای هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، ارزش کافی را به دست بیاورید زیرا اگر انتخاب فرش برای آشپزخانه به درستی صورت بگیرد این امکان را به وجود می‌آورد که آشپزخانه به فضای پذیرایی خانه به زیبایی هر چه تمام‌تر وصل شود.

اگر نگاه باز و مثبتی به انتخاب فرش برای آشپزخانه داشته باشید، فرش‌های چهل تکه ماشینی یا دستبافت (اگر به هزینه آن اهمیت نمی‌دهید)، بافتی و یا کلاریس، فرش گبه، فرش‌های فانتزی و مدرن می‌توانند در لیست انتخاب‌های شما به خوبی جای بگیرند.

این نکته را در نظر داشته باشید که فرش آشپزخانه باید چند خصوصیت را حتماً داشته باشد:

قابل شستشو بودن

ما به جای قالی و فرش‌های گران قیمت، فرش ماشینی  ۷۰۰ شانه را پیشنهاد می‌کنیم که دارای تراکم بالا و نیز الیاف پلاستیک و پلی استر است. فرشی با این ویژگی با توجه به محیطی که در آن قرار دارد و به صورت دائم نیاز به شستشو پیدا می‌کند مقاومت خوبی را از خود به نمایش خواهد گذاشت.

البته که این فرش‌ها مزیت‌های دیگری نیز دارند، برای مثال ارتفاع خاب فرش‌های ماشینی ۷۰۰ شانه در مقایسه با به فرش‌های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ و فرش ۱۵۰۰ شانه ماشینی بالاتر است، بنابراین نرم‌تر هستند و بعد از مدت زیادی سر پا ایستادن بر روی آن احساس خستگی کمتری خواهید داشت.

مرغوبیت مواد به کار رفته

مواد به کار رفته در آن از نوع مرغوب باشد تا دوام و ماندگاری بالای آن را تضمین کند. فرشی با پرزهای کوتاه انتخابی مناسب است، زیرا با ریختن مواد غذایی بر روی آن لا به لای پرزها و الیاف فرش گیر نمی‌کند و تمیز کردن آن به مراتب آسان‌تر است.

شکل و اندازه‌ی مناسب

شکل و اندازه‌ی متناسب با آشپزخانه داشته باشد. در واقع اول باید مشخص کنید که می‌خواهید کل فضای آشپزخانه را با فرش بپوشانید و یا قسمتی از آن را. اگر ترجیح می‌دهید که تمام آشپزخانه را با فرش بپوشانید پیشنهاد می‌کنیم که فرشی بزرگ‌تر تهیه کنید و از انداختن چند فرش با طرح و شکل و اندازه‌ی مختلف بپرهیزید. اگر آشپزخانه‌ی شما جزیره داشته باشد دیگر نمی‌توانید از یک فرش بزرگ استفاده کنید اما اگر همچنان اصرار دارید که تمام آن را با فرش بپوشانید می‌تواند از دو فرش هم اندازه و هم رنگ در دو طرف جزیره استفاده کنید تا یکدست، زیبا و منظم به نظر برسد.

رنگ و طرح مناسب

رنگ و طرحی که انتخاب می‌کنیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بنابراین باید با دقت زیادی این انتخاب صورت بگیرد، به عنوان مثال ما خرید فرش‌هایی با رنگ روشن را برای آشپزخانه پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا با جذب چربی و رطوبت باید به صورت مداوم شستشو داده شود تا تمیز به نظر برسد و دیگر اینکه طرح‌های کلاسیک هم برای فرش آشپزخانه انتخاب درستی به حساب نمی‌آید زیرا می‌تواند نامربوط به نظر برسد.

جنس مناسب کف فرش

جنس کف آن به نوعی باشد که لیز نخورد و از جای خود حرکت نکند، البته این دست مشکل را می‌توان با ترمز فرش و محصولات مشابه حل کرد.

قیمت اقتصادی

فرشی که برای آشپزخانه انتخاب می‌شود باید قیمت مناسبی داشته باشد تا در صورت بروز هر آسیب و اتفاق ناخوشایندی از جمله سوختگی، پوسیدگی در اثر رطوبت و نیز ریختن مواد غذایی که سخت پاک می‌شوند متحمل ضرر سنگینی نشوید.

فرش‌های باریک

فرش‌های باریک (به انگلیسی Runner rug) برای آشپزخانه‌هایی با طراحی U شکل کاملاً مناسب و عالی هستند. وقتی وارد آشپزخانه‌های U شکل می‌شویم متوجه می‌شویم که فضای بین دو ردیف کابینت را باید با چیزی پر کنیم که هارمونی و تناسب ایجاد کند، گزینه‌ی بهتری از فرش‌های باریک وجود ندارد. البته این را هم در نظر داشته باشید که در صورت انتخاب این گزینه لازم است که فرش از فضایی که سینک و اجاق گاز قرار دارد فاصله‌ داشته باشد تا دچار سوختگی و یا پوسیدگی نشود.

البته در برخی موارد به علت پوشیده شدن کف آشپزخانه با لمینت و یا پارکت، صاحب خانه ترجیح می‌دهد که به جای استفاده از فرش‌های باریک از زیبایی خود کفپوش‌ها در دکوراسیون داخلی خانه‌اش لذت ببرد، بنابراین این گزینه را فاکتور می‌گیرد.

کف بسیاری از آشپزخانه‌ها هم با سرامیک پوشانده می‌شود که افراد برای جلوگیری از سر خوردن بر روی آن، از فرش‌های کوچک موسوم به پادری در جلوی سینک ظرفشویی و یا ورودی آشپزخانه استفاده می‌کنند.

فرش‌هایی با طرح‌های متنوع

شاید قبل‌تر فرش‌های آشپزخانه هم مانند فرش‌های مورد استفاده در دیگر قسمت‌های خانه بود. اما با پیشرفت طراحی دکوراسیون داخلی خانه و معماری مدرن فرش‌ها در رنگ‌های شاد زرد، نارنجی و قرمز که ظاهری خسته کننده ندارند تولید می‌شوند و طرح‌های جذاب‌تری پیدا کرده‌اند که انواعی از فرش‌های سه بعدی، فانتزی، میوه‌ای و فرش‌های گرد که هر یک در ابعاد مختلف وجود دارد از این دست هستند.

برای مثال در آشپزخانه‌های تک دیوار فرش‌های مربعی و یا مستیطیلی بزرگ می‌تواند بسیار زیبا باشد اما اگر می‌خواهید ظاهر مدرن آن را حفظ کنید استفاده از یک فرش کوچک برای تنها زیر میزناهارخوری می‌تواند کافی باشد.

در آشپزخانه‌های ال مانند بزرگ استفاده از فرش‌های گرد رنگ و روحی دیگر به فضا می‌دهد که با نگاه کردن به آن لذت خواهید برد.

فرش‌ یا موکت؟

در میان هزاران طرح و مدل و تلفیق مدرن و سنتی طراحی در فرش‌ها و نیز دکوراسیون داخلی خانه، گاهی گزینه‌های دیگری وجود دارند که کمک می‌کنند با هزینه‌ای کمتر انتخابی بهتر داشته باشیم. موکت‌ها به دلیل برخورداری از برخی ویژگی‌های مهم ارزش بررسی دارند؛ برای مثال، موکت‌ها از روی کفپوش‌های آشپزخانه سر نمی‌خورند و این خود یک ویژگی حیاتی است. دوم اینکه به دلیل داشتن پرزهای کوتاه کمتر آلودگی را در خود نگه می‌دارند و البته اینکه وزن کمی هم دارند و اهمیت این موضوع را هنگام حرکت دادن و شستشو متوجه می‌شوید.

بسیاری از افراد وقتی نام موکت را می‌شوند به یاد موکت‌هایی می‌افتند که در گذشته فقط برای پوشاندن پله‌های خانه‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفت که حس زبری زیادی داشت و افراد به انتخاب آن در چند تک رنگ مات بودند. اما امروزه موکت‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی وارد بازار می‌شوند و بالطبع طرفداران خاص خود را دارند.

برخی از موکت‌ها هم به نحوی تولید می‌شوند که اطرافشان حاشیه‌های پلاستیکی قرار داده می‌شود تا احتمال سر خوردن آن از روی کفپوش‌ها به صفر برسد.

 

برگرفته از مجله آراستا

تاریخ ثبت : 1401/11/27
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *