بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
اصول انتخاب فرش مناسب برای پارکت
در انتخاب فرش مناسب پارکت در طراحی خانه، نکاتی را باید لحاظ کرد که دانستن آنها، خرید فرش مناسب روی پارکت را آسان می‌‌کند. از جمله این موارد: رنگ، طرح، بافت فرش و نقش چوب در پارکت منزل است.

اصول انتخاب فرش مناسب برای پارکت

در انتخاب فرش مناسب پارکت در طراحی خانه، نکاتی را باید لحاظ کرد که دانستن آنها، خرید فرش مناسب روی پارکت را آسان می‌‌کند. از جمله این موارد: رنگ، طرح، بافت فرش و نقش چوب در پارکت منزل است.

چه رنگ فرشی را برای خانه با کفپوش بخریم؟

معمولا رنگ‌های سفید، سیاه و خاکستری فرش با هر رنگ پارکتی تناسب دارد.

به طور کلی پالت رنگ پارکت با تن‌های چوبی، معمولا از قهوه‌ای و قهوه‌ای روشن تا عسلی، کهربایی و زرد تیره هستند که به رنگ‌های گرم یا عمیق فرش مناسب پارکت مانند رنگ‌های قهوه‌ای، آبی دریایی، زمردی و بژ یا کرم نیاز دارند.

پارکتی که رنگ قرمز یا زرد نداشته باشد، معمولا به‌عنوان پارکت خنثی شناخته می‌شود و از این جهت هر فرشی که مورد سلیقه‌تان است را می‌توانید روی آن قرار دهید. همچنین می‌توانید از سایه‌های تیره فرش برای تمیز ماندن و احساس آرامش استفاده کنید مخصوصا برای خانه‌هایی که کودک و یا حیوان خانگی دارند، استفاده از فرش تیره روی پارکت کاربرد دارد.

کفپوش‌های چوبی با ترکیب فرش، هم به‌صورت سنتی و روستایی و هم سبک مدرن در خانه جذابیت ظاهری زیادی را به نما و دکوراسیون منزل شما می‌‌‌دهد.

در ادامه دقیق تر بررسی می‌کنیم که برای پارکت های رنگ روشن یا پارکت‌های تیره چه فرش هایی مناسب‌تر هستند و تصاویر مرتبط متنوعی را برای ایده گرفتن می‌بینیم.


1. فرش مناسب پارکت رنگ روشن

کفپوش‌های چوبی روشن می‌‌‌توانند اتاق را جادارتر، خوشایندتر و شاداب نشان دهند. سایه‌های پیشنهادی مربوط به فرش مناسب پارکت روشن هم در رنگ‌های سفید، قهوه‌ای تیره، نارنجی روشن، آبی کمرنگ، خاکستری روشن و تیره، دودی قرمز و... است.

رنگ‌های صامتی مانند: خاکستری، شنی و سیاه روی پارکت‌های رنگ روشن، تنوع را در انتخاب فرش مناسب پارکت بالا برده و علاوه‌بر پدیدارشدن کنتراستی زیبا، سایه دلنشینی هم در اطراف فرش نمایان می‌‌‌شود.


رنگ‌های روشن در پارکت سبک مدرن

در سبک دکوراسیون خانه‌های مدرن از رنگ های روشن مانند سفید یا طوسی بیشتر استفاده می‌شود. همچنین فرش‌های تک‌رنگ، نقش لوزی و مدرن هم در سبک مدرن دکوراسیون قابل توجه است.

عموما پارکت‌های چوبی با رنگ روشن را می‌‌‌‌توان با فرش‌‌هایی در طرح و الگوی شلوغ‌‌تر ست کرد؛ زیرا این کف‌‌پوش‌‌ها باعث ایجاد حس لُختی و خالی بودن در اتاق می‌‌‌‌شوند. به همین ترتیب استفاده از رنگ‌‌های تیره و تند مثل: آبی سلطنتی، بنفش تیره و شرابی، فضایی گرم و جلوه زیبایی به ارمغان می‌‌‌آورد.

2. فرش مناسب پارکت تیره رنگ

در خانه‌ای که پارکت تیره دارد، بهتر است روشنایی را با اضافه کردن فرش‌های رنگ روشن طرح‌دار، کابینت روشن و دیوار سفید به منزل برگردانید. شایان ذکر است پارکت‌های چوبی تیره، فضای خانه را گرم می‌‌‌کنند. لذا فرش مناسب برای پارکت تیره بهتر است روشن‌تر باشد. مثلا رنگ‌هایی سفید، دودی، آبی آسمانی، قرمز، خاکستری کم‌رنگ و بِژ که به جلوگیری از تیره‌شدن فضا کمک قابل توجهی می‌‌‌کنند.

بهتر است در پارکت رنگ تیره، کنتراست چشمگیری را بین فرش و پارکت در سبک مدرن یا کلاسیک شاهد باشیم.

پارکت تیره کلاسیک: میزبان فرش لوکس

در دکوراسیون سبک کلاسیک، معمولا از پارکت‌های تیره رنگ چوب استفاده می‌شود. همچنین در این سبک دکوراسیون از فرش‌های سنتی ایرانی هم بهره می‌برند.

فرش‌‌های پشمی نیز به‌دلیل: الیاف نرم، ساختار مستحکم، تنوع بالا و طراحی و الیاف دستی‌شان؛ محبوبیت بالایی دارند. از آنجا که پشم بسیار ماندگار است و فرش‌‌های پشمی نمای فوق‌‌العاده‌‌ای به اتاق خواب، نشیمن یا ناهارخوری می‌‌‌‌بخشند؛ بنابراین بر روی پارکت کلاسیک از این مدل فرش‌های پشمی استفاده می‌‌‌شود. این فرش‌‌ها چه دارای رنگ سفید کلاسیک و چه رنگ‌‌های تیره‌‌تر باشند، گزینه‌ مناسبی برای اتاق نشیمن یا اتاق خواب هستند.

3. فرش مناسب پارکت قهوه ای

در کل رنگ‌‌های طبیعی مانند قهوه‌‌ای و سبز همیشه با رنگ‌‌های تیره ست شده و حس و حال خوبی ایجاد می‌‌‌‌کنند. رنگ قهوه ای رنگ چوب است و حس و حالی طبیعی دارد. برای تکمیل این حس می توانید از فرش رنگ سبز، قرمز، زرد، کرمی و آبی استفاده کنید.

فرش‌های سنتی ایرانی معولا ترکیبی از همه این رنگ‌ها هستند که روی پارکت قهوه‌ای جلوه بسیار خوبی دارند.



اگر طرفدار رنگ طوسی هستید نیز می توانید از از فرش‌های طوسی روی پارکت قهوه‌ای استفاده کنید. زیرا طوسی رنگی خنثی‌ست و در کنار همه رنگ‌ها قابل استفاده است. اما باید به تناژ رنگی و میزان تیرگی و روشنی آن‌ها و اینکه در کنار هم خوب و دلباز باشند نیز توجه کنید.

چیدمان فرش روی پارکت در دکوراسیون

در مناطق نشیمن و استراحت، غالبا فرش مناسب روی پارکت، فضای بهتری به‌دلیل مرزبندی منزل و حس راحتی در آن مکا‌ن‌ها ایجاد می‌‌کند. از سوی دیگر، فرش در اتاق خواب نه تنها به گرمای بصری بلکه به راحتی فیزیکی نیز می‌‌‌افزاید.

همچنین فرش مناسب در قسمت غذاخوری در محافظت از پارکت در برابر ریختن غذا و مایعات بسیار کمک خواهد کرد. به همین دلیل، یک فرش مناسب آشپزخانه روی پارکت چوبی، کاربرد و ایمنی بیشتری نیز دارد.

از آنجا که چوب پارکت باید بعد از مدتی تجدید پوشش و یا تعویض شود؛ قراردادن فرش منزل یا کناره در مناطقی مانند: اتاق نشیمن یا راهرو، به‌طور قابل توجهی عمر پارکت چوبی را افزایش می‌دهد.

در دکوراسیون کلاسیک مدل فرش دایره‌ای یا بیضی در وسط سالن با کفپوش پارکت گزینه مناسبی است؛ فقط به یاد داشته باشید که مبلمان خارج از فرش قرار بگیرد. رنگ گردویی فرش در دکوراسیون کلاسیک منزل، حس آرامش و محبت را تقویت می‌کند.

لازم به ذکر است که می‌توانید برای ایجاد تضاد رنگی در سطح سفتی مانند پارکت، از بافت‌های نرمی مانند پوست گوسفند یا پشم استفاده کنید. استفاده از فرش در دکوراسیون روی پارکت، سختی و زمختی چوب را گرفته و باعث به تعادل رسیدن فضا می‌شود.

اگر فرش‌های کوچک را در کنار هم روی پارکت پهن کنید، زیبایی و جلوه زیادی را به دکوراسیون خود می‌افزایید.

قبلا هم اشاره کردیم که در پارکت‌های تیره رنگ، خوب است برای ایجاد تضاد رنگی در دیوار و فرش، از رنگ‌های روشن استفاده کنید. ولی از آنجا که در ترکیب پارکت و فرش در دکوراسیون، پارکت نقش قاب را دارد؛ مراقب باشید تا یک فرش بزرگ انتخاب نکرده و اجازه دهید پارکت از کناره‌های فرش پیدا باشد زیرا تضاد رنگی بین آنها باعث می‌شود فضا بزرگتر جلوه کند.

نکات بیشتر برای انتخاب فرش مناسب روی پارکت

1. در خانه‌هایی با کف پارکت لمینت، از رنگ مکمل برای فرش استفاده کنید تا در اتاق نمای جذابی داشته باشید. یا اینکه فرشی را انتخاب کنید که تفاوت رنگی کمی با لمینت شما داشته باشد. 

2. مشکل سرد بودن لمینت در هنگام تماس نیز با انتخاب فرش مناسب روی پارکت حل خواهد شد.

3. اگر پارکت منزل‌تان به نظر برهنه می‌‌رسد و درعین‌حال می‌‌خواهید گرمای اتاق‌تان افزایش پیدا کند؛ از فرش‌های ضخیم و کُرکی استفاده کنید تا علاوه‌بر نرمی و راحتی، عایق حرارتی مناسبی به‌دست آید.

4. همچنین استفاده از فرش‌‌های بافته‌شده با جوت، بر روی کفپوش‌‌های لمینتی بسیار مناسب است، هرچند که باید از لایه‌ ضدلغزش در زیر آنها استفاده کرد. این فرش‌‌ها به‌راحتی لکه‌‌دار نمی‌شوند و چون گرد و خاک زیادی روی آنها نمی‌‌ماند، تمیز کردن‌‌شان هم راحت است. همچنین علاوه‌بر زیبایی و ضخامت بالا، فضایی گرم و نرم بوجود آورده و با پارکت خانه، به خوبی هماهنگ شده و دکور جذابی بوجود می‌‌‌آورد.

5. یکی از مشکلات پارکت‌ها جمع شدن پرز و مو روی آن است که نیاز به تمیز کردن مداوم دارد. برای حل این مسئله یک راه حل این است که از فرش‌های سایز بزرگ استفاده کنید. فرش‌های بزرگ بیشتر فضای اتاق را پوشانده و مانع جمع شدن و نمایان‌شدن پرز و مو بر روی سطح پارکت می‌‌‌شوند.

6. وقتی کفپوش پارکت دارید، به مرور ممکن است صدای پا روی چوب پارکت و همینطور ماندن جای پا، آزاردهنده شود، بنابراین انداختن فرش مناسب روی پارکت این مشکل را هم حل خواهد کرد.

7. امروزه فرش ماشینی که با نخ اکرلیک ساخته شود یکی از بهترین فرش‌ها است. بنابراین باید برای خرید فرش روی پارکت به کیفیت و جنس فرش توجه کنید. از منظری دیگر بهتر است فرشی را انتخاب کنید که هماهنگ‌ترین و مناسب‌ترین طرح با پارکت چوبی باشد.

   

تاریخ ثبت : 1401/07/25
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *