بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
گل فرنگ در طراحی فرش، نقشی مدرن و زیبا در دل فرش ایرانی
طراحی فرشهای با طرح و نقش گل فرنگ، به گونه ای است که گویا از دل آسمان باغی را می بینیم پر از گل های زیبا و نقش و نگاری که هوش از سر انسان می برد. فرش ایرانی همواره به عنوان تابلویی از انواع هنر زیبا شناخته می شود و در کنار کیفیت برجسته و خوبی که دارد، بازگو کننده هنر و مهارت ایرانیان می باشد.

خصوصیات مهمی که فرش ایرانی را معروف و جهانی ساخته است، طراحی دلپذیر، متنوع و منحصر به فرد آنهاست. هر یک از فرشهای ایرانی طراحی خاص خود را دارند، به طوری که هزاران طرح جذاب را می‌توان در تمام فرشهای ایرانی مشاهده کرد. هر کدام از این طرحها بسیار زیبا و دارای هماهنگی کامل هستند.

بی شک فرش ایرانی نشانه هویت ایرانی است و نقش فرش جدا از آنکه در کدام منطقه از حوزه فرهنگ ایرانی بافته شده باشد، از چه مواد اولیه در آن استفاده شده یا رنگبندی آن به چه صورت است؛ بازگوکننده آئینی از تاریخچه ایرانیان است. طرح و نقش فرش ایرانی مانند سایر آداب و رسوم فرهنگ این سرزمین در طول تاریخ دستخوش تحولات شده است. در هر بخشی از تاریخ ایران، صفحه ای از تاریخ بر روی فرش ایرانی نقش بسته است که هنر مردمان ایران زمین را در قالب تار و پودهای فرش به تصویر می کشد.

 

 

تاریخچه نقش گل فرنگ

تلاش طراحان برای طراحی نقشه و طرح فرش دلپذیر و زیبا، همراه با بکارگیری از مواد اولیه با کیفیت و درجه یک، در نهایت منجر به تولید زیباترین و باشکوهترین فرشهای ایرانی می شود. پیشرفت و تحول در طرح فرش‌های ایرانی به تدریج صورت گرفت.

استفاده از نقش گل فرنگ در طرحهای فرش ایرانیان و همچنین رواج استفاده از این نقش در طراحی فرش ایران، تقریبا از دوره صفویه شروع شده است و در دوره قاجار به اوج خود رسیده است. در حقیقت اوج استفاده از این نقش در ابتدای دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار می باشد که عمدتا به دلیل سفرهای مکرر و زیاد پادشاهان قاجار به کشورهای اروپایی می باشد. در این دوره محصولات هنری بسیاری وارد ایران شد و به دلیل علاقه پادشاهان قاجاری به هنر غربی، برخی از نقشهای هنر غربی وارد هنر ایران شد و در محصولاتی همچون فرش ایرانی، رواج یافت. به غیر از فرش ایرانی، می توان به نقش و نگارهای گچبری ها در سردر و ورودیهای ساختمانها، سرستونها و پنجره های ساختمانهای دوران قاجار اشاره کرد که از نقش گل فرنگ استفاده کردند.

نقش گل فرنگ و فرش ایرانی

انواع طرحهایی که از نقش گل فرنگ استفاده شده است شامل، افشان گل فرنگ، گل فرنگ بیجار، گل فرنگ دسته‌گلی، لچک و ترنج گل فرنگ، گل فرنگ گل‌وبلبل، می باشد. در این طرحها، در کنار سایر نقوش و جزییات، گل فرنگ نیز استفاده می شود و اهمیت بالایی دارد، به طوری که جزو اجزای اصلی طرح و نقش دیده می شود.

نقشهای متنوعی در فرش ایرانی استفاده می شود از جمله گل شاه عباسی، نقش اسلیمی که هرکدام طرفداران بسیاری را دارد و موجب تنوع طرحهای فرش ایرانی شده است. در کنار طرحهای مذکور، گل فرنگ جزو آن دسته از نقشهاییست که طرفداران خودش را پیدا کرده است. نقش این طرح الهام گرفته از گلهای طبیعی است و بیننده بخاطر گلهایی که در ترکیب این نقش به کار گرفته شده مجذوب آن می شود. این طرح چنان زیبا، طبیعی و هنرمندانه است که گویی تک تک گلهای فرش به صورت طبیعی چیده شده‌ و روی فرش قرار داده شده اند.

 

 

عمدتا طراحی فرشهایی که گل فرنگ در آن بکار گرفته شده است، رنگ آمیزی و رنگ بندی گل به گونه ای خاص و زیبا می باشد تا بتواند تداعی واقعی گل باشد. به عبارت دیگر، عمدتا رنگهای روشن به طور مشخص رنگ قرمز، باعث می‌شود تا فرش ایرانی با طرح و نقش گل فرنگ همانند تابلویی زیبا و جذاب بدرخشد.

شرکت فرش اکباتان (نامی به قدمت فرش ماشینی)، با بهره گیری از طرح ها و نقشه های مختلف، سعی بر تامین رضایت و سلیقه مشتریان با سلایق متنوع و مختلف، دارد. هدف این مجموعه، تولید فرشهای ماشینی با کیفیت و متنوع است و در این مسیر، از فاکتورها و خصوصیات مدرن در طراحی فرش همانند گل فرنگ، در نقشه های فرش ماشینی، بهره می گیرد.

تاریخ ثبت : 1399/11/25
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *