بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
چین و چروک فرش چیست و روشهای رفع چین و چروک فرش چه می باشد؟؟؟
چنانچه برخی قسمتهای فرش به خصوص کناره های فرش، چین خوردگی و چروک داشته باشد، اصطلاحا می گویند فرش کیسی دارد که موجب نازیبایی و سایش بیشتر فرش می گردد.

فرش یکی از کالاهای اساسی در دکوراسیون منازل ایرانیان بشمار می رود که ضرورت دارد بدون عیب و نقص بوده و ظاهری زیبا داشته باشد تا به دکوراسیون منزل، جلوه بدهد.

دلایل ایجاد چین و چروک (کیسی) در فرش

از دلایل اصلی و عمده ایجاد چین و چروک (کیسی) فرش، رول کردن فرش بعد از شستشو است. به عبارت دیگر، پس از شستشو و جذب آب، فرش سنگین شده و چنانچه به صورت صحیح و مناسب رول نشود و یا تا زده شود، به دلیل فشار زیادی که به قسمتهای تا زده وارد می شود، بافت فرش آسیب دیده و فرش چروک پیدا می کند. در مرحله خشک کردن فرش، بایستی دقت شود که به علت آنکه فرش شسته شده آب جذب کرده و سنگین است، آویز کردن فرش به طور ناصحیح موجب ایجاد چروک هایی در فرش می گردد.

 

 

 

در برخی موارد به علت قرار گرفتن ناصحیح فرشها در کناره های اتاق به طوری که فرش با اجسام و یا دیوار برخورد داشته باشد، موجب چروک فرش می گردد. همچنین فشار بسیار زیاد وسایل بر روی فرش همانند مبلمان سنگین و راه رفتن زیاد در اطراف قسمتی که تحت فشار است، چین و چروکهایی در فرش ایجاد می کند. از دیگر دلایل مهم ایجاد چروک و چین در فرش، می توان به تا زدن فرش اشاره کرد. به عنوان مثال، چنانچه فرشهایی که به مدت طولانی از آنها استفاده نمی گردد، به جای رول کردن صحیح، تا زده شود، در نقاطی که تا میخورد، فرش دچار کشش شده و چین و چروکهایی ایجاد می گردد که حتی در برخی موارد، فرش دچار شکستگی می گردد. همچنین قرار دادن فرش در جاهای خیس و مرطوب نیز موجب چروک فرش می شود.

به طور کلی، دلایل اصلی چین و چروک (کیسی) فرش به شرح زیر می باشد:

  • شستشوی فرش و یا خشک کردن فرش به طور ناصحیح
  • قرار دادن اجسام سنگین به مدت طولانی بر روی فرش
  • تاکردن فرش (رول نکردن فرش) به مدت طولانی
  • پهن کردن فرش روی سطوح خیس و مرطوب
  • رول کردن فرش بطور ناصحیح (کله قندی) و قرار دادن فرش به طور ایستاده به مدت طولانی

 

 

 

روشهای رفع چین و چروک (کیسی) فرش

ابتدایی ترین روش برای رفع چین و چروک فرش، راه رفتن روی فرش است که این روش کمی زمان می برد. بدین منظور، نیاز است تا فرش بر روی کف اتاق پهن شود به طوریکه حاشیه و گوشه های فرش با دیوار و یا شی ای برخورد نداشته باشد، بدین ترتیب، به مرور زمان چین و چروک همراه با پاخوردن و راه رفتن روی فرش، از بین می رود.

از دیگر روشهای رفع چین و چروک فرش، رول کردن فرش است که در اکثر موارد، این کار در مدت زمان کوتاه تری نسبت به روش قبلی، نتیجه می دهد. بدین ترتیب، فرش را از پشت (پشت فرش) به آرامی رول می کنیم و به مدت چند ساعت فرش را در همین حالت نگه می داریم تا چین و چروک از بین برود و یا کمتر شود. چنانچه چین و چروک به طور کامل برطرف نشد، همین کار را دوباره تکرار کنید.

الیاف و نخ فرش، همانند لباس، با بخار آب لطیف می شود و با بخار دادن به فرش، میتوان چین و چروک را از بین برد. در حقیقت بخار آب، الیاف فرش را انعطاف پذیر می کند و می توان با استفاده از ابزارهایی همچون بخارشوی، چین و چروک فرش را از بین برد.

 

 

 

لازم به ذکر است اگر چین و چروک فرش خیلی زیاد باشد، با روشهای فوق بهتر می شود و شاید کاملا برطرف نشود.

سخن آخر

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده، نیاز است تا حدالامکان، از ایجاد چین و چروک در فرش جلوگیری شود که این کار با سپردن فرش به قالی شویی های معتبر و همچنین مراقبت صحیح از فرش در منزل امکان پذیر است. حال آنکه با روشهای ذکر شده، می توان چین و چروک فرش را رفع نمود. امید است تا مقاله ارائه شده از سوی مجموعه شرکت فرش اکباتان (نامی به قدمت فرش ماشینی) که تولید کننده با سابقه فرش ماشینی می باشد، مفید و موثر واقع شود.

تاریخ ثبت : 1399/09/12
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *