بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
رفع تعهد ارزی جواب غلط به یک سوال درست است!
علی مقیمی، فعال صنعت فرش ماشینی: بیشتر مصرف فرش ماشینی دنیا محصولاتی است که ما تولید نمی‌کنیم. دولت اگر بگوید ارز نمی‌دهم از مثلا صنعت کشاورزی هم نمی‌توانی ارز بگیری، میزان صادرات هم از کارت بازرگانی ما مشخص است. فقط ارز حاصل از صادرات فرش ماشینی برای واردات الیاف مصرف شود.

رفع تعهد ارزی جواب غلط به یک سوال درست است!

علی مقیمی، فعال صنعت فرش ماشینی: بیشتر مصرف فرش ماشینی دنیا محصولاتی است که ما تولید نمی‌کنیم. دولت اگر بگوید ارز نمی‌دهم از مثلا صنعت کشاورزی هم نمی‌توانی ارز بگیری، میزان صادرات هم از کارت بازرگانی ما مشخص اسعت. فقط ارز حاصل از صادرات فرش ماشینی برای واردات الیاف مصرف شود. تولید کننده هم به دنبال صادرات می‌رود و وقتی به دنبال صادرات باشد می‌داند باید فرش شانه پایین تولید کند. با توصیه اخلاقی و اینکه بگویند خواهش می‌کنم فرش شانه پایین تولید کنید، کارساز نیست.

اگر بدانند راه نجات و بقا در این حوزه است، هم توانش را دارند هم اراده را پیدا می‌کنند. فلسفه حاکمیت از تغییر تعرفه گمرکی این است که نگران این 85 میلیون نفر است و ما می‌گوییم تضمین می‌دهیم بدون فرش نمی‌مانند و فرش گران هم نمی‌دهیم.دولت ارز ندهد. الان مردم با قیمت ارز آزاد فرش را می‌خرند. منتها این سود درست تقسیم نمی‌شود.

این ساز و کار باید شفاف شود. این اکوسیستم زنده می‌شود و روی پای خود می‌ایستد. مثلا فکر کنید ارزی که به تولیدکننده در ترکیه می‌دهند ارزانتر است؟ اینطور نیست. تولید حمایت درست می‌خواهد. ارز ارزان نمی‌خواهد. انرژی ارزان نمی‌خواهد. تولید یک ریل درست می‌خواهد. تولید این را می‌خواهد که وقتی من در یک شهر کوچک مشکل کارگری دارم، نیاید سایپا را بزند و 5 هزار کارگر ما را ببرد و من دچار کمبود نیرو شوم. مجبور نشوم حقوق را بالاتر ببرم و قیمت فرش را بالا ببرم و مشتری فرش را نتواند بخرد. می‌توانستی سایپا را ببری شهری که جوان بیکار دارد.

پافشاری فعلی بانک مرکزی بر سیاست رفع تعهد ارزی جواب غلط به یک سوال درست است. سوال این است که وقتی منابع کشور خارج شد، ارز آن کجا رفته و به ما برگردانید. پاسخ درست این است که به آنها که صادرات ندارند ارز ارزان ندهید. ما خودمان می‌توانیم از پس این صنعت بربیاییم. شما لطفا برو کنار و یک میلیارد ارز تخصیصی را جای درست مصرف کن. فرش و الیاف آکرلیک کجای اقتصاد و حاکمیت ما است؟ برو سراغ دارو و زیر ساخت، ما فرش ماشینی را بلدیم و انجام می‌دهیم.

تاریخ ثبت : 1402/12/12
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *