بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
ضخامت و یا ظرافت فرش، کدام یک فاکتور مهم شما برای انتخاب فرش می باشد؟؟؟
با توجه به اهمیت فرش به عنوان کف پوش منزل، ضخامت و ظرافت فرش دو خصوصیت مهمی است که در انتخاب فرش بایستی به دقت مورد توجه قرار گیرد.

بی شک فرش یکی از اجزای بسیار مهم هر خانه و دکوراسیون می باشد و انتخاب درست فرش بر اساس کاربرد و مشخصات آن، می تواند به دکوراسیون منزل، روح و زندگی ببخشد. در حقیقت فرش را می توان به یک تابلو نقاشی بسیار زیبا تشبیه کرد که با توجه به طرح و نقش و تنوع رنگ، کف منزل و دکوراسیون خانه را بسیار زیبا و دلپذیر می کند. در کنار زیبایی فرش و طراوت و شادابی که یک فرش به منزل می دهد، از کاربرد اصلی فرش که پوشاندن کف منزل است نباید غافل شد. در ادامه به بررسی این دو فاکتور مهم پرداخته می شود، پس با شرکت فرش اکباتان (نامی به قدمت فرش ماشینی) همراه باشید.

 

 

ظرافت و ریز نقشی فرش

بررسی تاریخچه تولید فرش ماشینی نشان می دهد که همگام با ارتقای دستگاه های تولید و بافت فرش ماشینی، ظرافت و جذابیت فرش های ماشینی، در طی زمان بهتر و بهتر شده است. در حقیقت در طی سالهای اخیر، فرش صرفا به عنوان یک کف پوش که بتواند کف منزل را بپوشاند به حساب نمی آید و جذابیت و طرح و نقش، نیز جزو اولویتهای اساسی بشمار می رود. فرشها ابتدا در شانه و تراکم های پایین از جمله 320 شانه، 440 شانه و 500 شانه تولید می شدند و با ارتقای دستگاه های بافنده فرش، فرشهای 700 شانه،1000 شانه، 1200 شانه و 1500 شانه تولید می گردد. همزمان با افزایش تعداد شانه و تراکم، فرشها ریز نقشتر شده و طرح و نقش فرشها ظریفتر می گردد و فرش ماشینی شباهت بیشتری به فرشهای دستبافت پیدا می کند.  

ضخامت و ارتفاع نخ (خاب) فرش

بررسی مشخصات فرشهای با تراکم و شانه بالاتر نشان می دهد که با افزایش شانه و تراکم، ضخامت و خاب فرش کمتر میشود، به طوری که فرشهای 1200 شانه، ضخامت کمتری نسبت به فرشهای 700 شانه دارند. ضخامت فرش، اصطلاحی برای بررسی ارتفاع نخ (خاب) فرش می باشد و هرچه ضخامت فرش بیشتر باشد، ارتفاع نخ (خاب) فرش بیشتر بوده و برعکس. حال این سوال پیش می آید که به چه علت با افزایش شانه و تراکم و ارتقای ظرافت طرح و نقش، ضخامت فرش کم میگردد. می توان پاسخ این سوال را اینگونه داد که با افزایش شانه و تراکم، تعداد نخهایی که در فرش استفاده می گردد بیشتر شده و نخها با فاصله بسیار کمتری کنار هم قرار می گیرند. در این شرایط چنانچه ارتفاع نخ (خاب) فرش 1200 شانه هم اندازه فرش 700 شانه باشد، نخها بر روی یکدیگر قرار می گیرد، گل و بوته فرش دیده نمی شود و جلوه فرش از بین می رود.


 

به بیان دیگر با افزایش شانه و تراکم، نخ خاب می بایست ظریفتر باشد و به همین دلیل برای زیبایی و جلوه فرش، می بایست خاب آن نیز کمتر شود. بدلیل آنکه خاب زیادتر از حد استاندارد و معمول بتدریج در اثر پاخوردگی باعث بهم ریختن طرح و نقشه می شود. بعنوان مثال فرشهای ابریشمی به خاطر ظرافت بسیار زیاد نخ می بایست خاب کمی داشته باشد تا زیبایی خود را از دست ندهد.  

ضخامت و یا ظرافت فرش

حال این سوال پیش می آید که ضخامت فرش بهتر است مورد توجه قرار بگیرد یا ظرافت و ریزنقش بودن فرش. پاسخ به این سوال بستگی به این موضوع دارد فرش را قرار است در کجای دکوراسیون استفاده کنیم و نوع استفاده و نظر ما نسبت به فرش چگونه است. عموما فرشهای با شانه و تراکم بالا (مثلا فرشهای 1200 شانه) که ظریفتر و ریز نقشتر بوده و شبیه به فرشهای دستبافت می باشد، در اتاقهای پذیرایی و مهمان پذیر قرار می گیرد و فرشهای با شانه و تراکم پایینتر (به عنوان مثال فرشهای 700 شانه) که ضخامت بیشتری دارد را می توان در اتاقهای خواب بکار برد.

 

 

لازم به ذکر است که کیفیت فرش بستگی به کیفیت نخ و دستگاه بافنده فرش دارد؛ به عبارتی کیفیت یک فرش اصلا ارتباطی به ارتفاع خاب (ضخامت) فرش ندارد و این تصور اشتباه است که فرشهای ضخیمتر کیفیت بهتری دارند.

مجموعه شرکت فرش اکباتان (نامی به قدمت فرش ماشینی) با استفاده از مواد اولیه و نخ های با کیفیت و همچنین بکارگیری از دستگاه های مدرن، انواع محصولات فرش ماشینی را تولید می کند که دارای ضخامت و ظرافت متنوع و استاندارد می باشند.

تاریخ ثبت : 1399/09/12
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *