بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
دلايل پرزدهى فرش و روش هاى مقابله با آن
‎زمانی که فرش نویی را می خریم تا مدتي بسته به استفاده از فرش با مشکل از بین بردن پرزهای آن مواجه هستیم چرا که هیچ راهی وجود ندارد که بتوان سریع آن ها را پاک کرد . شاید برای خیلی ها این سوال پیش بیاید که اصلا چرا یک قالی نو این قدر پرز می دهد...

زمانی که فرش نویی را می خریم تا مدتي بسته به استفاده از فرش با مشکل از بین بردن پرزهای آن مواجه هستیم چرا که هیچ راهی وجود ندارد که بتوان سریع آن ها را پاک کرد.

شاید برای خیلی ها این سوال پیش بیاید که اصلا چرا یک قالی نو این قدر پرز می دهد ! در ادامه به این موضوع می پردازیم و راه های ساده ای را پیشنهاد می کنیم که سریع تر بتوانید پرزهای فرش ماشینی را از بین ببرید.

1- دلایل پرزدهی فرش

امروزه فرش ماشینی اکریلیک به دلیل کیفیت در جنس نخ، علاقمندان زیادی پیدا کرده است و از جمله پرفروش ترین فرشهای ماشینی روز است ولی متاسفانه نسبت به دیگر جنس ها پرزدهی بیشتری داردولی چندی است که هیت ست کردن نخ آن این مشکل را كمتر كرده است.

اما دلایلی که باعث تشدید این موضوع می شود این است که:

- در زمان تولید و در مرحله آماده کردن الیاف از مقدار مناسبی آب و روغن استفاده نشده و یا دستگاه های ریسندگی فرش ماشینی به خوبی تنظیم نشده و همچنین تثبیت حرارتی به شکلی مناسب نباشد و یا حتی از آهار استفاده نشود که اگر این مسائل رعایت شوند ما شاهد پرزدهی کمتری درآن ها خواهیم بود.

- مسئله دیگر این است که برای حفظ و استحکام خواب فرش ماشینی از آهار استفاده می کنند ولی متاسفانه بعضی از الیاف بلند تر از بقیه هستند و به وسیله آهار مهار نمی شوند که این باعث می شود هنگام استفاده موجب پرزدهی شوند که البته پاخوردن زیاد هم باعث می شود پرز بیشتری در سطح فرش ماشینی جمع شود.

نکته مهمی که باید در این رابطه بدانید این است که یک فرش مناسب باید حداقل تا یک الی سه هفته پرز بدهد که بسته به رنگ آن متفاوت است و رنگ های تیره پرزدهی بیشتری دارند.

درست است که پرز ها نشانه کیفیت فرش هستند ولی بهرحال مشکل ساز هستند و هیچگاه کاملا از بین نمی روند و باید با آن ها مدارا کنیم تا رفع شوند. در واقع میزان و مدت زمان پرزدهی در یک فرش ماشینی رابطه مستقیمی با کیفیت الیاف به کار رفته در آن، ضخامت و تراکم نخ، آهار مورد استفاده و عوامل فنی دیگر در مراحل تولید و فرشبافی دارد و هرچه تراکم بافت آن بالاتر باشد ریز بافت تر و ظریف تر می شود.

2- راه های رهایی از پرزهای فرش

- بهترین روشی که برای رفع این مشکل عنوان شده است این است که به طور مداوم فرش را جارو بکشید البته اگر جاروی دستی باشد بسیار موثرتر خواهد بود مخصوصا اگر آن را به صورت نمناک استفاده کنید بهتر جواب می گیرید ولی اگر جاروی دستی در دسترس نیست می توانید از جارو برقی استفاده کنید البته با به کار بردن اصول درست آن نتیجه بهتری هم خواهید دید.

- بعضی از افراد از فرچه هم استفاده میکنند که مانعی ندارد فقط باید توجه داشته باشید که مثل جارو دستی حتما نمناک باشد.

- گاها از دستمال مرطوب و یا کیسه حمام هم استفاده می کنند که حتما باید در جهت خواب فرش باشد تا پرز بیشتری جمع کند .

تاریخ ثبت : 1397/11/28
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *