بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
شستشوی انواع لکه ها از روی فرش های روشن
قالی و فرش یکی از اجزای اصلی و جدا نشدنی خانه است. ولی تمیز نگه‌داشتن فرش‌ها به ویژه فرش‌های کرمی و رنگ روشن مشکلی است که افراد زیادی با آن مواجه هستند.

شستشوی انواع لکه ها از روی فرش های روشن

قالی و فرش یکی از اجزای اصلی و جدا نشدنی خانه است. ولی تمیز نگه‌داشتن فرش‌ها به ویژه فرش‌های کرمی و رنگ روشن مشکلی است که افراد زیادی با آن مواجه هستند.
فرش‌های کرمی رنگ، زیبایی و جلوه خاصی به خانه‌ها می‌دهند. این فرش‌ها با توجه به نوع رنگ‌بندی خود خانه را روشن‌تر نشان می‌دهند و باعث می‌شوند دکوراسیون خانه جذابیت بیشتری داشته باشد اما از آنجایی‌که سریع‌تر از بقیه فرش‌ها کثیف می‌شوند همیشه نیاز به نگهداری و مراقبت ویژه‌ای دارند و رسیدگی به آن‌ها نسبت به سایر فرش‌ها سخت‌تر است.

 در این مقاله از فرش اکباتان با ما همراه شوید تا هر آنچه را که لازم دارید در رابطه با شستشوی انواع لکه ها از روی فرش‌های روشن بدانید به شما بگوییم.

انواع لکه به روی فرش‌های روشن

لکه‌های تازه از پردردسرترین لکه‌ها هستند، اما اگر بتوانید به سرعت نسبت به تمیز کردن این لکه‌ها اقدام کنید دردسر کمتری را متحمل خواهید شد. برای مثال لکه‌های چای و قهوه را به کمک ۲ قاشق ماست می‌توانید به سرعت از روی فرش پاک کنید و با یک دستمال مرطوب باقی مانده‌های ماست را از روی فرش پاک کنید.

اگر وسایل سنگین مانند مبل‌ها و میزها به روی فرش شما جا انداخته‌اند می‌توانید به کمک چند قطعه یخ و خشک کردن جای آن به کمک دستمال خشک این نوع از لکه‌ها را از بین ببرید. لکه‌های رنگ نیز یکی از دردسرسازترین لکه‌ها هستند که با کمک مقدار آب معدنی گاز دار و یا سودای بدون رنگ به آسانی پاک خواهند شد.

تمیز کننده‌های خانگی فرش‌های روشن

تمیز کننده‌های دست ساز معمولا بهتر از تمیز کننده‌های صنعتی می‌توانند لکه‌های موجود به روی فرش‌های روشن را از بین ببرند چرا که شما با توجه به نوع لکه آنها را می‌سازید. در ادامه ما به بررسی چندین روش خانگی برای از بین بردن لکه‌های موجود به روی فرش‌ها می‌پردازیم.

استفاده از بخارشوی: وقتی که لکه‌ها تازه هستند شما می‌توانید با کمک بخارشوی آنها را از بین ببرید. دقت داشته باشید که در صورتی که بتوانید به جای آب جوش، از محلول آب و سکه در بخارشور استفاده کنید راحت‌تر می‌توانید لکه‌های موجود به روی فرش‌های روشن را از بین ببرید. بعد از اتمام کار فرش را با یک دستمال جاذب خشک کنید.

استفاده از جوش شیرین: یکی از کاربردی‌ترین پاک کننده‌ها در هر زمینه‌ای می‌باشد. برای استفاده از جوش شیرین شما راه‌های بسیاری دارید. می‌توانید ابتدا جوش شیرین را به روی فرش ریخته و پس از دقایقی با جاروبرقی آنها را پاک کنید. می‌توانید ابتدا جوش شیرین را ریخته و سپس سرکه سفید را به لکه اضافه کنید و بعد از دقایقی به کمکی جاروبرقی و یک دستمال جاذب لکه‌های فرش روشن را از بین ببرید.

تفاله چای و نمک و پاک کردن بلافاصله آن به کمک جاروبرقی می‌تواند رنگ فرش شما را شفاف کند. پودر ذرت و نمک و هیدروژن پراکسید نیز از بهترین پاک کننده‌های دست ساز هستند.

شستشوی فرش‌های روشن

 در ادامه به توضیح روش سنتی شست و شوی فرش‌های روشن برای شما می‌پردازیم فقط لازم است دقت داشته باشید که این روش‌ها برای فرش‌های دستباف کاربردی ندارند و فرش‌های دستباف را تنها می‌توانید به قالیشویی های معتبر بسپارید.

مهم‌ترین مسئله در شستشوی فرش‌های روشن انتخاب یک مکان مناسب برای شست و شوی آنها می‌باشد؛ مکان مناسب به معنای یک سطح شیبدار سرامیکی و یا سیمانی است. از آب با درجه حرارت و فشار ملایم استفاده کنید و با کمک شوینده‌های قلیایی تمام سطح فرش روشن را بپوشانید و سپس با کمک دوش آب این شوینده را از روی فرش پاک کنید. فرش را برای یک ساعت پس از شستشو به روی زمین قرار دهید و سپس به روی یک سطح مرتفع به صورت پشت و رو پهن کنید تا نور خورشید موجب از بین رفتن و تیره شدن رنگ فرش‌های شما نشود. در انتها می‌توانید فرش‌ها را با کمک یک جاروی چوبی به سمت رگ خواب آنها شانه کنید تا زیبایی و جلوه اولیه آنها باز گردد.

شستشوی فرش‌های روشن در قالیشویی

یکی از مهمترین مواردی که در زمان شستشوی فرش‌های روشن لازم است به آن توجه داشته باشید جنس فرش‌های شما می‌باشد. اگر شما فرش‌های روشن دستباف داشته باشید شستن آنها به روش‌های سنتی اندکی سخت خواهد بود و شما نمی‌توانید در منزل آنها را بشویید چرا که ممکن است رنگ پس بدهند و تار و پود فرش آسیب ببیند. شما با انتخاب یک قالیشویی مناسب می‌توانید فرش‌های روشن خود را مانند روز اول تمیز و پاکیزه کنید.

غبارگیری فرش‌های روشن در قالیشویی

دو راه برای غبارگیری فرش‌ها وجود دارد. معمول‌ترین و رایج‌ترین راه کوبیدن فرش‌ها و جارو کردن آنها می‌باشد این کار می‌تواند آسیب بسیاری به فرش‌های شما برساند و موجب از بین رفتن حالت اصلی فرش شما شود.

راه دوم که به سلامت فرش‌های شما آسیبی نخواهد رساند استفاده از غبارگیرهای مکانیکی است که در قالیشویی ها می‌توانید از آنها استفاده کنید. دقت داشته باشید که غبارگیری به صورت خانگی تا حدودی با جاروبرقی‌ها نیز ممکن است.

فرش‌های روشن پس از شستشو

از دیگر مواردی که در رابطه با شست و شوی فرش‌های روشن باید به آن توجه داشته باشید، مراقبت از آنها پس از شستشو می‌باشد. اگر به شیوه‌ سنتی فرش‌ها را شسته‌اید برای جلوگیری از زرد شدن ریشه‌ها هنگام خشک شدن به روی آنها آب نریزید و آن‌ ها را در ارتفاع مناسبی از سطح زمین پهن کنید. فرش‌ها را پس از خشک شدن با جاروی چوبی جارو بزنید و از جاروبرقی استفاده نکنید. در انتها نیز توجه داشته باشید که مراقبت از فرش‌های روشن هزینه کمتری نسبت به تمیز کردن آنها در پی خواهد داشت.


تاریخ ثبت : 1400/06/13
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *