بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
شستن فرش با وایتکس
شستن فرش با وایتکس محدودیت‌های خاص خود را دارد. تنها زمانی از وایتکس استفاده کنید که واقعا ضروری و آخرین گزینه شما باشد. روی فرش پشمی از وایتکس استفاده نکنید و از آن‌جا که وایتکس، رنگ فرش را روشن‌تر می‌کند، هیچ‌گاه نباید بر روی فرشی که پررنگ است استفاده شود؛ زیرا ممکن است رنگ فرش محو شود و از بین برود.

شستن فرش با وایتکس محدودیت‌های خاص خود را دارد. تنها زمانی از وایتکس استفاده کنید که واقعا ضروری و آخرین گزینه شما باشد. روی فرش پشمی از وایتکس استفاده نکنید و از آن‌جا که وایتکس، رنگ فرش را روشن‌تر می‌کند، هیچ‌گاه نباید بر روی فرشی که پررنگ است استفاده شود؛ زیرا ممکن است رنگ فرش محو شود و از بین برود.

در واقع شستن فرش با وایتکس و برق انداختن در این سبک شستشو، فقط برای فرش‌هایی که سفید یا روشن هستند نتیجه‌بخش است. اگر به دنبال بهترین لکه بر فرش هستید و فکر می‌کنید که وایتکس بهترین محلول برای شستن فرش لکه‌دار شماست، ادامه متن را مطالعه کنید.

شستن فرش با وایتکس

 

توجه داشته باشید پیش از این که این روش را امتحان کنید، ضمانت‌نامه فرش‌تان را چک کنید. برخی ضمانت‌نامه‌ها استفاده از بعضی محلول‌های شیمیایی را ممنوع می‌کنند. استفاه از محلول‌های ممنوع و شستن فرش با وایتکس، ضمانت‌نامه را باطل می‌کند. حالا که مطمئن هستید وایتکس بهترین مواد شوینده برای شستن فرش شماست، این روش شستشوی فرش برای پاک کردن لاک از روی فرش و همین طور از بین بردن انواع لکه‌ها از سطح فرش با اصول خاصی همراه است. در این بخش متناسب با نوع لکه ها مراحل شستن فرش با وایتکس را قدم به قدم بررسی می‌کنیم:

گام اول؛ فرش را آماده کنید.

اولین مرحله برای شستن فرش در خانه با هر روشی کشیدن جارو برقی بر سطح آن است. بهتر است بدانید که در روند شستن فرش با وایتکس، مواد چسبیده به فرش را به آسانی از بین نمی‌برد. اگر فرش شما چنین مشکلی دارد، ابتدا از یک وسیله مناسب برای جدا کردن مواد چسبیده به پرزهای فرش استفاده کنید.
اگر مواد خمیری به فرش چسبیده است، از یک چاقو برای سست‌کردن آن‌ها استفاده کنید تا پس از آن بتوانید آن‌ها را پاک کنید. پیش از ادامه کار و شستن فرش با وایتکس، از جاروبرقی نیز برای جمع کردن آشغال‌هایی که همچنان به فرش چسبیده‌اند استفاده کنید.

گام دوم؛ محلول وایتکس را آماده کنید.

در این مرحله از فرش شویی پیش از آماده‌کردن محلول وایتکس، دست‌های خود را با دستکش‌های لاستیکی بپوشانید و به منظور محافظت از دستگاه تنفسی خود در برابر بوی قوی ناشی از مواد شیمیایی وایتکس، از ماسک استفاده کنید. یک قطره سفیدکننده روی دست ممکن است باعث ایجاد عوارض نامطلوب شود؛ بنابراین در تمام مراحل شستن فرش با وایتکس، هنگام دست‌زدن به آن بسیار احتیاط کنید.

استفاده مستقیم از وایتکس بر روی فرش، قطعا باعث ایجاد لکه بیش‌تر می‌شود. در عوض، یک محلول وایتکس مرغوب را درون یک ظرف با اضافه ‌کردن یک فنجان وایتکس به حدود 4 لیتر آب تهیه کنید و سپس محلول را داخل یک ظرف اسپری بریزید. پیش از استفاده از محلول و شستن قالی با وایتکس، اجازه دهید هوای اتاق، یا محل کار به‌خوبی تهویه شود. اگر ممکن است فرش را به جایی با هوای تازه ببرید.

نکته مهم در مورد شستن فرش با وایتکس: هیچ‌گاه وایتکس را در تماس با دیگر مواد شیمیایی قرار ندهید. به خصوص آمونیاک که آن نیز یک ماده شیمیایی پاک‌کننده است؛ گازی که از ترکیب وایتکس با آمونیاک تولید می‌شود می‌تواند کشنده باشد. در مواردی مثل انواع فرش با الیاف و بافت حساس می‌توانید از ترفند تمیز کردن فرش با سرکه به جای وایتکس برای از بین بردن لکه بهره برید. 

گام سوم؛ محل مورد نظر را اسپری کنید.

اگر فرش‌تان کاملا سفید است، بخشی از آن می‌تواند با محلول اسپری شود، بدون این‌که هیچ سطح غیرهم‌رنگی بر جای بگذارد. اگرچه در شستن فرش با وایتکس، اغلب بهتر است که کل سطح فرش با محلول اسپری شود تا یکنواختی ظاهری فرش حفظ شود. از آن‌جا که وایتکس باعث می‌شود رنگ فرش روشن‌تر شود، فرش را به طور یکسان اسپری کنید تا آن‌جا که کل محلول تمام شود. اجازه دهید وایتکس به مدت نیم ساعت تا یک ساعت بر روی فرش باقی بماند.

اگر به دنبال این هستید که در پایان شستشوی فرش، می خواهید ریشه های فرش را سفید کنید، می‌توانید از این محلول برای از بین بردن لکه‌های زرد به جای مانده بر ریشه فرش بر طبق اصول ارائه شده در این زمینه بهره برید. 

گام چهارم؛ از بین بردن بوی وایتکس از روی فرش

برای از بین بردن بوی وایتکس از روی فرش و هر آلودگی باقی‌مانده دیگر، در آخرین مرحله شستن فرش، فرش را به طور کامل با آب پرفشار بشویید و بعد از آن از شامپو فرش استفاده کنید. در صورت نیاز از یک برس برای جدا کردن هر نوع آشغال چسبیده به پرزهای فرش استفاده کنید. قبل از این که فرش را خشک کنید، برای شستن شامپو فرش استفاده‌شده، یک بار دیگر فرش را با آب بشویید.

برای افزایش سرعت روند کار، از یک وکیوم پاک‌کننده فرش یا وسیله‌ای مشابه برای مکش هرچه بیش‌تر آب استفاده کنید. بعضی فرش‌ها بعد از شسته شدن (حتی با بهترین محلول برای شستن فرش)، الیافشان خشک می‌شود. برای جلوگیری از خشک‌شدن فرش پس از شستن فرش ماشینی با وایتکس می‌توانید از نرم کننده فرش استفاده کنید.

 دست آخر، نمی‌توان گفت که وایتکس بهترین محلول برای شستن فرش محسوب می‌شود؛ اما در مواردی خاص چاره‌ای جز شستن فرش با وایتکس وجود ندارد. شما می‌توانید مناسب با ماهیت لکه به جای مانده بر روی فرش از بهترین شامپو فرش خانگی جایگزین وایتکس برای تمیز کردن انواع فرش استفاده کنید. 

از بین بردن لکه وایتکس روی فرش

اگر به طور تصادفی مقداری وایتکس یا هر نوع پاک‌کننده شیمیایی دیگر روی فرش شما ریخته است، این مراحل را برای از بین بردن لکه وایتکس روی فرش طی کنید:
1. دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را با چهار فنجان آب گرم ترکیب کنید.
2. محلول را روی لکه ایجاد شده روی فرش بریزید.
3. پنج دقیقه صبر کنید تا محلول مورد نظر به داخل فرش برود؛ سپس با پارچه یا اسفنج روی آن را بمالید. در این مرحله، لکه مورد نظر باید به تدریج از روی فرش محو شود.
4. اگر می‌بینید لکه هنوز پاک نشده است، برای از بین بردن لکه وایتکس روی فرش مرحله قبل را تکرار کنید.
5. آن قسمت را با آب سرد آب‌کشی کنید تا بوی سرکه از بین برود.

علت زرد شدن فرش بعد از شستن

علت زردشدن فرش بعد از شستن و خشک‌کردن آن این است که آلودگی فرش یا مواد شوینده در فرش مانده و باعث زردی فرش شده است. بنابراین بهتر است با روش صحیح شستن فرش آشنا شوید تا از زرد شدن فرش پیشگیری کنید.

•    اطمینان پیدا کنید که فرش شما رنگ نمی‌هد. برای این کار یک پارچه خیس را روی فرش بکشید و ببینید پارچه رنگی می‌شود یا نه؛ اگر رنگی شد، به هیچ عنوان خودتان فرش را نشویید.
•    فرش را روی زمینی بشویید که دارای شیب است و تخلیه آب در آن به‌خوبی انجام می‌شود.
•    فرش را از قبل نخیسانید.
•    از مواد شوینده بازی برای شستن فرش استفاده نکنید. مواد شوینده فرش از لحاظ اسیدی و بازی بودن بایستی خنثی باشند. مثل پودر دستی، شامپو فرش و صابون. 
•    به کمک تی، به‌درستی فرش را آب‌گیری کنید.
•    بعد از آویزان‌کردن فرش برای خشک‌شدن، به هیچ عنوان دوباره روی آن آب نگیرید.
تاریخ ثبت : 1400/02/31
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *